Bojkott mot Robertson – eller inte alls?


23 oktober, 2016 11:08


Efter Uppdrag gransknings avslöjande om de eländiga förhållandena på Robertson Winery i Sydafrika, med utbredd avsky bland tittarna som följd, funderade jag på om ett sånt reportage har betydelse för vårt val av vin.
Så jag gjorde en högst ovetenskaplig koll.
Jag kollade lagersaldot av Robertsons Chardonnay-box i de 20 Systembutiker som ligger närmast mig själv. Där fanns 626 stycken.
Så jämförde jag siffran med ett så likvärdigt vin som möjligt: Chill Out Fresh & Fruity Chardonnay från Australien. Det fanns 690 boxar i samma 20 butiker.

# Samma druva,
# samma fatiga Nyavärldenstil,
# nästan samma försäljningssiffror
(395 058 sålda boxar för Robertson i fjol, mot 416 265 för Chill Out betyder att det skiljde mindre än en procent i försäljning),
# nästan samma pris (189 mot 199 kronor).

De här båda lådvinerna borde alltså rimligen köpas i ungefär samma kvantitet under samma tidsintervall.
Lämpligt val av sådan tidsrymd: Från fredag 16.00 till lördag 14.00.det vill säga under veckans mest intensiva kommers på Systemet.

När Systemet stängde sina butiker för helgen hade saldot för Robertson sjunkit till 574 och Chill Out till 606 boxar.
52 sålda Robertson mot 84 sålda Chill Out.
9 procent av lagersaldot mot 14.

Statistik kan man som bekant dribbla med så att det passar ens egna syften.
Man kan hävda alltifrån att siffrorna inte betyder ett skit, till att Chill Out plötsligt säljer 62 procent mer än Robertson, vilket tydligt pekar på en omfattande bojkott mot det sydafrikanska företaget.

Slutsatser om grader av solidaritet, empati, politisk medvetenhet etcetera i olika kommuner, t ex i Lerum (där sex av 22 Robertson-boxar såldes) och i Mölndal (noll av 18), tror jag dock att man ska akta sig för att dra.



« | »

Kommentera